torsdag 4 september 2008

Scen 32, Hos Urga

Sällskapet har nått fram till Urga-stammens huvudläger. Det är en gnistrande vacker gryning, och två spejare som skickats i förväg för att anmäla er ankomst har orsakat uppståndelse och många har kommit er till mötes, pratar, sneglar mot Porfirio och vandrar bredvid Akkas släde.

Mitt bland dessa, av henne så länge övergivna, människor ser Nanoq plötsligt en såväl främmande som bekant gestalt. Vad gör Nanoq?

Vasilij ser en person bland de många nya, röra sig emellan snarare än bland dem, och när en solstråle bryter över höjden och kastar ljus över mannens profil, som en blixt: Vasilij på britsen, vinflaskan, mannen från ammeni! Vad gör Vasilij?

Porfirio, har sett en av de många nyanlända komma fram till honom, flera andra rör sig kring honom, men den här mannen, tunt klädd, sträckte upp en hand mot Porfirios ansikte, smekte honom, log och går nu, kan Porfirio se över de som trängs runt honom, genom folkmassan mot Nanoq. Vad gör Porfirio?

21 kommentarer:

Revolverspel sa...

Bekant men främmande? Vem? (Vill du ha en passning från mig eller vet du?)

Nanoq är hur som helst lättat, men spänd över att äntligen vara framme. Hon lämnar inte Akka (som ju är hennes väg in i igen).

Anders Sveen sa...

Ja alltså, jag inte så mycket smyger med information som har nån, kanske missriktad, idé om att inte skriva er på näsan. Mannen är förstås Gaspard, ammenispionen som Nanoq knuffade utför stupet. Vilket du, och de andra spelarna, är/bör vara fullt medvetna om, men som bara Vasilij omedelbart känt igen. Det är öppet för dig Måns att hantera detta hur du vill, du kan alltså bestämma dig för att Nanoq minns vem mannen är närsomhelst.

Jonas sa...

Wow, coolt. Jag väljer nog att avvakta med mitt svar till imorgon dock.

Revolverspel sa...

Aha, ja, hade jag läst ordentligt hade jag nog greppat det. :)

Nanoq vill inte att Gaspard ser henne utan säger till sällskapet:

"Akka behöver vila. Du, hitta ett tält åt oss."

Det sista är riktat till en av vägvisarna.

Jonas sa...

Vasilij vänder sig snabb mot Porfirio. "Det finns en ammenispion i lägret, jag såg honom bland folkmassorna. Samma man som gav mig det förgiftade vinet. Var på din vakt!"

Nordstrand sa...

Okej. Är det Gaspard som kladdade Porfiorio i ansiktet eller någon helt annan?

Nordstrand sa...

Till Vasilij: "Kom, vi håller vid båren."

Var är Cyril? Han behöver få veta: "Ädle vän, här finns fiender. Vi behöver ta oss i säkerhet."

Nordstrand sa...

VASILIJ:

Vi håller oss vid båren skall det vara.

Anders Sveen sa...

Coolt.

Det är Gaspard som är framme och rör vid Porfirio, mycket riktigt.

Cyril uppmärksammar Porfirios varning, tyst och vaket.

Anders Sveen sa...

Vägvisaren hörsammar Nanoqs uppmaning. Han klappar en annan man på axeln, som följer med honom och försvinner in bland tälten. Den där hopsjunkna gestalten, var inte det mannen från ammeni?

Jo, han vänder sig om och och ler mot Nanoq innan han försvinner i folkmassan.

Båren är satt i rörelse. Cyril, Vasilij och Porfirio går alla vid dess sida.

Anders Sveen sa...

Jag föreställer mig att lägret består av en mängd kupolfromade tält; hudar över senig fjällbjörk, förbundna med låga tunnlar i samma material.

Anders Sveen sa...

Nu var jag luddig igen:

Det är alltså Gaspard som vägvisaren lite förstrött tar med sig för att ordna ett tält på Nanoqs order. De har försvunnit i förväg.

Revolverspel sa...

"Den där mannen!"

Nanoq viskar, men hela sällskapet (som vekar ha bundits samman av det lilla miraklet tidigare) hör henne.

"Han borde vara död. Jag dödade honom. Han är spion för Huset Ambroise. Var på er vakt, han är nog inte ensam."

Jag föreställer mig att vi fortfarande står tillsammans, vid båren.

"Jag ska se om jag fortfarande har några vänner här."

Nanaoq ger tillbaka Porfirio hans vapen, men en bekräftande nickning (som prinsen säkert misstolkar :) ) och går in i lägret.

Revolverspel sa...

Jag skulle vilja etablera lite kontakter med Urga, kanske min lillasyster, Nukka, eller min far Tuluq.

Revolverspel sa...

Oh, och givetvis den man jag övergav för ett liv som utsött - Sinaaq.

Nordstrand sa...

Prinsen lätt bugar åt Nanoq när han tar emot vapnen. Sedan, när hon har uppmärksamheten på annat håll säger han, till synes bara åt Vasilij men det är Cyril som skall höra:

"Hennes lojalitet till saken är så stark. Den är nog hennes enda egentliga kärlek."

Han säger det sakligt, som om han bara kommenterat vädret.

---
Plockar in ett xp till. :)

Nordstrand sa...

Och jag vill verkligen inte fjanta omkring bland folks släktingar. Hehe. Jag vill till Urgas ledare och skänka bort mitt kungarike i utbyte mot …

Anders Sveen sa...

Vill du ha pool refreshments Måns?

Revolverspel sa...

Anders,
nej, jag vill bara vara så fräck att jag vill etablera folk ändå. Jag känner att Nanoq, efter att ha köpt loss sina Keys, befinner sig lite i en död zon. Jag vill fläska ut henne och få hennes situation mer angelägen för mig. Nu är vi på hennes hemmaplan. Jag vill att det ska kännas. Jag vill helt enkelt ha något att förlora. :)

Anders Sveen sa...

Helt okej med mig. Att du introducerar personer. Hur står det till med dina pools då?

Har du några nya Keys på gång?

Jag har grejer preppade för Nanoq som lite familj bara kan göra mer spännande.

Revolverspel sa...

Alla pools är fulla. Kör du på, så ska jag försöka hitta en Key att slänga in. Har gått igenom listan men inte hittat något att hänga upp någon av dem på. Rör om i grytan så hittar jag nog något.