onsdag 27 februari 2008

Vasilij

Koncept
Vasilij är uppväxt på slottet, där hans mor tjänstgjorde och där även han själv i unga år slet för sitt och sin mors levebröd. Hans far har han aldrig träffat. När han blev äldre fick han dock kalla handen, tillvaron efter katastrofen blev allt hårdare och tvingade isär styrande och undersåtar. Han tvingades ut i verkligheten, tog snabbt jobb i gruvan där hans misär stillades av en evig flod av alkohol. Under många år var flaskan hans enda tillflyktsort, hans enda vän och älskarinna. Men så började misären och missnöjet bli för stort. Det började viskas om uppror och revolution, arbetarna började enas. Plötsligt var han mitt uppe i upproret, det konsumerade all hans tid, så han tog på sig ännu en kamp, kampen mot sin egen alkoholism. Båda kampernas utgångar är mycket ovissa, men för första gången på år och år har han något att leva för.
Men på slottet går fortfarande hans mor runt och sköter sina sysslor, fast övertygad om att hennes son är död.

Pools:
Vigor: 5
Instinct: 3
Reason: 3

Abilities:
Master:
Adept: Endure, Rough Crafts
Competent: Resist, Haggling, Athletics, Story Tell
Unskilled: React

Secrets:
Secret of Quality Construction (Rough Crafts)

Keys:
Key of the Vow: Att sluta supa
Key of the Revolutionay


Så, skönt att vara klar. Tack Anders för kängan i röven. Det var nog precis vad jag behövde.

Nu kommer jag inte ihåg vad vi sa om Goren-namn. Men han kändes som en Vasilij, jag kan absolut ändra om det är någon annan namntradition vi vill följa. Han saknar efternamn eftersom hans far aldrig funnits i hans liv.

Säg gärna till om jag har gjort något felaktigt. Som sagt inte helt hundra på karaktärsskapandet.

14 kommentarer:

Nordstrand sa...

Det här är ju en jättebra karaktär. Verkligen en gubbe med potential. Jag gillar att hans mamma jobbar vidare på slottet, för övrigt.

En sak att tänka på framöver: Oroa dig inte för att göra rätt. Om du har ågren och inte vet riktigt vad eller hur du skall göra, så skriv då det här. Ställ frågor, eller kom med halvfärdiga förslag som andra kan kommentera. Det är ju oss här som du spelar med, inte sant? Det är i spelet, samspelet, som det roliga händer. Och om någon av oss nu hittar på något knasigt eller "fel" så kan vi ju lätt lösa det bara vi pratar.

Vasilij är ett coolt namn tycker jag.

Anders Sveen sa...

Allt ser riktigt ut Jonas, och jag håller helt med om det Peter säger.

Vasilij känns rätt, och jag gillar de lösa trådar som finns i konceptet (modern, fadern). Det kommer jag atangligen att använda (om du är intresserad av det).

En karaktär som är intressant i sin egen rätt och passar bra in i sammanhanget.

Revolverspel sa...

Jepp, jag gillar karaktären. Väldigt spelvänlig och cool.

Då har vi två självdestruktiva karaktärer. Undrar vem som dukar under först. :)

Jonas sa...

Ni skulle bara veta vad glad jag blir av att få höra att ni gillar karaktären, jag gillar honom väldigt mycket själv nämligen. Härligt att ni gillar namnet, Vasilij it is! Snabbt gick det också, under en timme.

Peter, kul att du gillade att modern jobbar kvar på slottet. Det var inget jag hade funderat på innan men när jag satte mig ner och skrev mitt koncept så kändes det rätt helt enkelt.

Det enda jag känner mig lite osäker på är min Secret. Men jag tror den passar. Tänkte mig väl först att Rough Crafts var mining, men det är väl inte riktigt en rough craft. Ska fundera över vad det egentligen innebär, om han är stenhuggare på fritiden, eller hobby-smed. Och i sådana fall hur det påverkas av att han är nykter (spriten gav honom kanske inspiration?).

Anders: Självklart är allt jag tagit upp i mitt koncept intressant för mig, även de lösa trådarna med modern och fadern. Så kör på det du!

Peter: Du har helt rätt, ska se till att ställa mina funderingar här i fortsättningen. Nu kände jag mig dock mest förvirrad, utan att ha några specifika frågor, om du förstår vad jag menar. Men jag tror jag fått grepp om det nu.

Härligt! Nu är jag råpeppad på att spela!

Johan sa...

Jag hoppar på tåget jäkligt sent nu, men blev det några advances över? Jag fick känslan av att du inte hade pushat in allt.

Det är möjligt att du tagit upp det redan någonstans och att jag har missat det. Ursäkta min slarviga läsning i såna fall.

Jonas sa...

Det är väl en av de sakerna jag är osäker över. Vet inte hur många advances vare sig jag hade eller har tagit. Slängde väl in en extra key men annars har jag gjort allt efter det man fick från början, tror jag.

Jonas sa...

Jag har räknat lite på det här nu. Jag använde nog bara en advance när jag gjorde karaktären (min andra key). Dessutom har jag xp. typ 14 tror jag, men det kan vara med... Har inte direkt fört räkning. Börjar bli intresserad av att spendera lite av XPn jag samlat på mig i alla fall.

Hur ska vi göra med de advances jag aldrig tog?

Bara att säga till vad jag gör med den eller?

Anders Sveen sa...

Den advance du har kvar från karaktärsskapandet (det ser rätt ut)kan du använda när som helst, precis som nya du skaffar dig. Det var aldrig tvunget att du använde den på en gång; man kan spara dem.

Jonas sa...

Okej, vi startade alltså med två advances?

Hur många XP är en advance? 5?

Ska ta en funderare på vad Vasilij kan tänkas behöva för något.

Anders Sveen sa...

Tanken var att ni startade med 5 advances. Har du bara använt en, som du verkar ha gjort, har du alltså fyra över. Förlåt om jag förvirrade.

5xp blir en ny advance.

Jonas sa...

Okej, då är det klart.

Jag ska fundera lite på vad jag ska göra för advances.

Tack för uppklarandet!

Anders Sveen sa...

Key of Addiction kanske? :)

Anders Sveen sa...

Jonas, har du kvar Key of the Revolutionary?

Jag vet inte riktigt vad jag ska spela på med Vasilij, eller vad du är intresserad av att ta karaktären i för riktning.

Han började ju dricka igen men har kvar sin Key of the Vow, vilket är coolt, men är det fortfarande vad han brottas med?

Jonas sa...

Jag har kvar Key of the revolutionary. Däremot köpte jag ju loss key of the wow när Vasilij började dricka igen. Är jag rätt säker på.

Jag funderade ju på att ta någon ny key i och med att vasilij föll in med poirfirio. Men jag gjorde nog aldrig det.

Jag funderar också på om Vasilij faktiskt dricker fortfarande. Jag undrar om han inte slutat igen i och med att han slutit sig till Absolon. Men hela alkoholist-temat känns rätt överspelat nu.

Ska fundera på i vilken riktining jag ska ta vasilij, återkommer.