söndag 7 september 2008

Urga

Jag insåg just att ammennispionens närvaro i  Urga kan betyda många väldigt olika saker. Ingen av dem är bra. Flera tillintetgör mina planer fullständigt. Suck. Nåväl. strunt i det så länge.

Jag vill veta mer om Goren. Både sådant som Porfirio känner till sedan tidigare och sådant han fått reda på under resan. Allt är naturligtvis av intresse, men just nu frågar jag mest för att min plan var att sluta en allians med Urgafolket. Och då vill jag naturligtvis veta sådant som är av betydelse för den planen.

Som jag har förstått läget:

Urgafolket är någon sorts urbefolkning som trängts tillbaka, illa sedda av Gorens civiliserade elit. Jag har fått för mig att stora delar av det som nu är Goren i forntiden tillhörde bara Urga. Nu är de emellertid underställda Gorens överhöghet, ungefär som tex samerna i Sverige tvingats vara svenskar och lyda under den svenska kronan.

Den legitima makten i landet är sedan länge Gorens kungahus vilket (på pappret) Porfirio är regent över nu när alla andra dött.  

Min plan är att ge dem tillbaka självstyre över väldigt stora delar av Goren. Här talar vi om en stor eftergift, där jag egentligen bara vill behålla kontrollen över städerna och vissa betydelsefulla handelsrutter. I utbyte kommer jag att vilja ha en armé. Jag kommer att vilja att man erkänner Porfirio som kejsare (eller vad titeln nu är) över Maldor och hela den kända världen, samt att man går med på att vissa kärnverksamheter beskattas (handel, gruvdrift och kanske något mer). Slutligen har vi några religiösa spörsmål som behöver redas ut.

Tanken är naturligtvis denna: Porfirio säljer (nästan hela) Goren i utbyte mot en armé som kan driva tillbaka Ammeni och i förlägningen placera honom på Maldors tron.

Frågor:

Vem regerar över Urgafolket? Är det en man eller en kvinna? Jag har ett vagt minne av att det skulle vara en kvinna, men hittar inte referensen. Är hon ogift?

Går det att ordna någon sorts lite skissartad karta över landet? Jag har inte alls klart för mig hur saker och ting ligger i förhållande til varandra här i Goren. Och världskartan går ju inte direkt in på detaljer.

Är det något mer som Porfirio borde känna till, som är en del av din backstory, Anders?

Vad tycker Måns?

6 kommentarer:

Nordstrand sa...

Jo jag vet. Väldigt småaktiga och kortsiktiga planer.

Revolverspel sa...

Jag har tidigare liknat urga vid ett samurajmatriarkat, men vi har inte nämnt något namn. Jag föreställer mig att det handlar om ett gäng hövdingar och det kanske inte är helt uppenbart vem som är boss över alla, men gissningsvis finns det ändå en sådan.

Det är ett ryttarfolk, nomader, typ som mongoler, och de har mängder av seder om hur man bär sitt svärd, hur man tilltalar varandra m.m. Perfektion blandat med vildsinthet.

Annars har jag samma uppfattning som du, Peter.

Anders Sveen sa...

Det är väldigt mycket i linje med min skissartade back-story/prep för urgafolket som jag gjorde inför nystarten efter sommaruppehållet. Jag tog fasta på att Måns sade att det var ett kvinnligt styre. Jag har tänkt mig urga som tungt traditionsinriktade på många områden.

Jag hade gissat att Porfirio var ute efter något dylikt. De bangs jag har liggande för eventuellt bruk kan bli intressanta.

Jag säger nu på stående fot att urga-ledaren är ogift, och så är av sed och tradition.

Som Måns säger kan det finnas småhövdingar (som Akka som ledde sitt eget band) men en mater familias.

Jag ska se över det här med en karta.

Anders Sveen sa...

Oj, och ammenispionens närvaro hoppas jag inte besvärar dig mer än vad som är bekvämt, alltså att det är intressant om det gör det jobbigt för Porfirio.

Men det kan ju vara så att Gaspard har förföljt, nästlat sig in i lägret, och kanske egentligen kom fram i stort sett samtidigt som kvinnan som knuffade honom utför ett stup enkom för att hämnas på henne? Att han sedan har en tidigare relation med den alkoholiserade gruvarbetaren/nuvarande kronprinsrådgivaren och verkar varit ute efter att förgifta kronprinsen kan vara bisaker.

Anders Sveen sa...

(För er som såg Twin Peaks när det begav sig kan jag meddela att Gaspard till viss del är modellerad på Windom Earle.)

Anders Sveen sa...

Jag har haft händerna fulla så någon karta har det inte blivit, men jag startar nya scener utifrån de olika spelarnas önskemål imorgon.