onsdag 10 september 2008

Scen 33, Sinaaq

Det lilla tältet är trångt, men förgrenar sig i två grävda, förvånansvärt breda, gångar, täckta med välvt, uppspänt skinn. Man kan gå raklång. En man möter upp och visar åt den ena gången. Urgamodern vill genast möta alla, och har begärt att Akka ska föras till henne.

När båren bärs åt det hållet och ert sällskap går förbi mannen drar han Naoq åt sidan, in i den andra gången.

"Jag har befallits föra dig hem, inför modern, men först, oh, Nanoq, måste jag få träffa dig själv. Jag har saknat dig så!"

Sinaaq har tårar i ögonen när han fattar Nanoqs händer.

19 kommentarer:

Revolverspel sa...

"S-s-sinaaq..."

Nanoq omfamnar kärleksfullt sin tidigare trolovade, innan hon gör sig fri.

"Du kunde ha följt med mig. Letat upp mig."

Nanoq vänder sig om och går. Sedan, i gången, torkar hon bort en tår, sväljer och blundar hårt.

Anders Sveen sa...

Sinaaq springer efter. Han griper Nanoqs handled.

"Jag trotsar traditionen Nanoq, och tar dig tillbaka! Jag har väntat. Jag ska stå vid din sida inför Qu Tuhla Shu."

Revolverspel sa...

Nanoq möter Sinaaqs blick. Länge. Sedan skakar hon på huvudet."

"Det finns en annan. Jag älskar inte dig längre."

Hon har bestämt sig:

Key of the Vow: Ge inte efter för kärleken till Sinaaq.

Funkar?

Anders Sveen sa...

Coolt. Det funkar. Nanoq lovar alltså sig själv att inte förälska sig i Sinaaq.

När du säger att Nanoq vänder sig om och går, är det då efter de andra, eller längre in i gången hon och Sinaaq stod i?

Anders Sveen sa...

Nanoq känner till urga-traditionen att en man som blir lämnad aldrig får ta en annan kvinna, och aldrig ta tillbaka kvinnan som lämnade honom. Han blir "åldring, eunuck och barn" på samma gång.

Revolverspel sa...

Ja, eller att inte ge efter för den kärlek hon förtryckt och trott sig komma över (när hon träffade Cyril). Jag tänker mig att Sinaaq och Nanoq var förälskade, men att Sinaaq inte delade Nanoqs behov av uppmärksamhet och respekt (som hon alltså beskyllde Urga för att inte kunna ge henne, eller sig själva). Så hon gav sig av ensam, och båda var förkrossade. Men nu är ju läget lite annorlunda. Nanoqs tonårsuppror verkar vara över?

Hon går efter de andra, efter Akka.

Anders Sveen sa...

Fint. Då förstod jag det rätt, att det finns känslor kvar som Nanoq inte vill ska flamma upp.

Anders Sveen sa...

När hon kommer ikapp de andra ser Nanoq att Cyril dröjt sig kvar, och sett vad som hänt (kanske inte hört, men sett).

"Gå till honom" nickar Cyril.

"Han är av ditt folk. han är förälskad i dig, och förtjänar dig. Min väg är från och med nu en annan. Den glöd som höll dig varm i frusna Gorens stad, flammar nu för Prins Porfirio, jag ska tjäna honom med hela min varelse, den återfödde kejsaren."

Anders Sveen sa...

Peter, om du vill att Porfirio finns inom hörhåll och reagerar på det här så är han självfallet med i scenen, så kör.

Revolverspel sa...

Jag förresten 2 XP för att neka Sinaaq (Gain 2 XP whenever your character has to make a decision that is influenced by them.)

"Om du verkligen menar det där så dödar jag dig. Väljer du Prins Mask före mig???"

Anders Sveen sa...

Cyril vänder sig om går till svar.

Mot Porfirio och de andra.

Revolverspel sa...

Ah, between a rock and a hard place. :)

Lysande, jag bryter gärna där.

Revolverspel sa...

Nanoq står kvar förresten. Tom.

Anders Sveen sa...

Finemang. Om då inte Jonas och Peter vill att Vasilij och Porfirio gör något här så börjar jag en scen med mötet med Urga-ledaren.

Nordstrand sa...

Halloj. Jag har fullt upp idag. Återkommer i helgen. Spännande scen.

Revolverspel sa...

Jag är lite osäker på en grej här. Som jag tolkar det så gör Cyril en buy off på min key här. Key of Love förutsätter ju ömsesidig kärlek (annars är det vad Prinsen pysslar med). Ska jag tolka det som att Cyril inte menar vad han säger, ska vi se vad som händer längre fram, eller övertolkar jag helt och hållet.

(om det är så så skjuter du ju ner min nya Key eftersom den saknar poäng utan Key of Love)

Jag har utgått från att senare scener får utvisa, men sedan när jag läste Cyrils svar igen såg jag att det var helt kompromisslöst.

Anders Sveen sa...

Ack, kärleken, den kärleken ... den är komplicerad.

Som jag ser det är det Cyril säger ganska kompromisslöst, ja, men jag är rätt säker på att rätt många älskande här i världen har sagt värre saker åt varandra för att senare falla i varandras armar och förlåtit varandra allt.

Är han kanske svartsjuk? Eller menar han det, men har fortfarande känslor kvar för Nanoq som han betvingar för ett högre kall?

Du är välkommen att reagera på det, eller så går det ju att köpa loss den och skaffa Unrequited Love istället.

Förresten så kan Nanoq väl fortfarande lova sig själv att inte förälska sig i Sinaaq igen även om Cyril nobbar henne?

"Jag har en annan!"

Jo, jo ...

Revolverspel sa...

Bra, då var det som jag tänkte först. Vi kör helt enkelt vidare och ser vad som händer. Misstänker att Peter kan ha ett och annat och lägga till för att ytterligare förvärra saken... :)

Anders Sveen sa...

Jag antar att alla varit lika upptagna som jag, för här har det inte rört sig framåt mycket.

Nu är jag sugen på att sätta lite fart på spelandet så jag startar en ny scen nu om ingen säger något annat.