onsdag 23 april 2008

Scen 24, Victors vidare öden

Väldigt dramatisk utveckling av Victor i förra scenen. Han spetsar ovilligt Porfirio och ser sin vän byta sida, eller snarare sig själv stående kvar på andra sidan utan att själv valt det. Så tar han med sig Nica och flyr. Vad händer nu?

Johan,

Jag känner mig inte riktigt bekväm med att bomba på här, utan vill låta dig ta initiativet. Jag skulle gärna "rollspela" lite mellan Nica och Victor också, som ett sätt att hämta andan och låta saker sjunka in, så jag finns här för det, oberoende vart du vill ta det.

35 kommentarer:

Johan sa...

Ja, jag känner mig också lite lost här. Jag handlade jäkligt impulsivt!

Skulle behöva komma fram till vad Victor vill göra nu. Han vet det kanske inte själv heller. Lite "rollspelande" kanske vore bra, men jag har ärligt talat inte någon jätteklar bild av min agenda just nu. Jag behöver refresha min Instinct också. Och Vigor.

Anders Sveen sa...

Refresha poolerna låter som en bra agenda. Tänk igenom hur du vill göra det, och med vem!

Johan sa...

Jag har svårt att komma på någon annan än Nica att interagera med, nu när vi har flytt. Fast... jag vet inte riktigt hur. Sitta vid en brasa hela natten på någon provisorisk lägerplats och samtala kanske räcker?

Anders Sveen sa...

Du kan i stort sett komma med ett önskemål om vilken karaktär som helst, ännu oetablerad, som du skulle vilja se i spel.

Vilket kanske inte hjälper dig att komma på någon förstås, men ändå ... :)

Vi kan ju fundera lite över vad Victor kommer att vilja göra nu, och så eventuellt även förebåda detta med en stilla pool refreshment.

Johan sa...

Mm, jag är rätt nyfiken på vad Nica vill också. Victor är hursomhelst inte färdig med Silvio, det där måste redas ut.

Anders Sveen sa...

Här är en idé till en Vigor-refreshment:

Nica kommer till Victor och vill bli tränad i fäktning.

Jag startade ju den andra scenen morgonen efter, så det är det här också.

Victor vaknar av att Nica står bredvid honom med hans svärd i händerna.

Jag tänker mig att det utöver den där sergeanten även finns en del andra maldorsoldater som sammanstrålat i närheten.

Johan sa...

Victor vaknar hastigt och sträcker sig efter sitt svärd där det borde ligga, men ser att Nica har det i handen och kommer ihåg var han är. Han ser sig yrvaket omkring.

"Nica... svärdet."

Han sträcker fram handen.

Anders Sveen sa...

"Jag vill att du tränar mig. Jag vill bli lika bra som du, som när du spetsade prinsen."

Anders Sveen sa...

Haha, det slår mig att du kan fylla på poolen, skaffa XP och sedan ännu mer XP som den här scenen är upplagd.

Men vad kostar det? ;)

Johan sa...

Heh, okej. Jag hänger inte med riktigt i XP-skaffandet men det kanske blir uppenbart sedan? Hursomhelst...

Victor ser fundersam ut. Han har själv inte riktigt förstått vad som faktiskt hände Porfirio, inte helt och hållet i alla fall. Han reser sig upp och tar sitt svärd från Nica, sedan säger han: "Då måste vi se oss om efter ett svärd åt dig. Mitt är för tungt."

Victor letar upp en soldat som har ett kortsvärd över, och lånar det åt Nica. Medan de rör sig mot en bra, öppen yta att öva på frågar Victor Nica: "Hur uppfattade du händelserna igår? Vad såg du?"

Anders Sveen sa...

Medan de tränar berättar Nica om en del av gruvarbetarna verkade ha varit helt beredda och beväpnade och slog till så snart det uppstod tumult kring prinsen. De dödade maldorsoldater som inte visste ut eller in när deras officerare inte ledde dem. En annan falang av gruvarbetarna började riva saker och berusat rumla runt, något som slutade med att vagnen sprängdes, men detta tycktes Nica inte vara lika utstuderat.

"Jag missar inte mycket" flinar han, allt mer andfådd, men han är en inte helt oäven fäktare.

"Framförallt såg jag hur elegant du avväpnade uppstickaren när han förvridit huvudet på Översten med sin trolldom."

Anders Sveen sa...

Vad gäller XP tänker jag att du pingar två för att följa Nicas vilja och träna honom.

Skulle du träna honom så bra så att han framöver "kan ta hand om sig själv" har du 5XP men så kom jag på att det var Conscience-Keyn och den köpte du väl loss?

Johan sa...

Aha, nu är jag med. Jag köpte aldrig loss conscience, utan funderade bara på ifall den hade spelat ut sin roll eller inte. Har fortfarande inte riktigt kommit fram till något definitivt där.

Hur kommer vi fram till hur bra jag tränar honom? Tycker det skulle vara sjukt coolt om han utvecklades till en verkligt skicklig fäktare, för att bygga på hans självständighet som karaktär. Men, hur löser vi det rent mekaniskt?

---


Victor tar in informationen i stort sett under tystnad, kommer då och då med tips och kommandon kring Nicas fäktning men kommenterar inte hans berättelse.

Som svar på det sista säger han dock:

"Jag drevs aldrig av någon lust att skada Prinsen. Kom ihåg det. Jag försökte undvika blodig strid till varje pris. Han gav mig till slut inget val. Nycklen till att vara en mästerlig svärdsman är att veta varför man slåss, och att därigenom välja sina strider klokt."

Anders Sveen sa...

Victors vigor är påfylld.

Jag vet inte hur vi ska sköta en eventuell utveckling av Nicas fäktningskonst. Ska kolla reglerna.

Det verkar som han lyssnar på vad Victor säger för övrigt. Victor har helt klart inflytande över honom.

"Till skillnad från de så kallade revolutionärerna" fnyser han.

Senare, när ni sitter med något att äta dyker några av de andra soldaterna som också flytt och slagit läger i närheten upp, brett leende.

"Kapten! Några av de andra har hittat oss." säger den ene.

"Och gissa vad de har med sig" säger den andre.

Bakom dem syns en grupp män står i ring kring någon på knä. Det är Gaio, en av männen från gruvan, blodig och bunden.

Johan sa...

Men helvete! :)

Victor reser sig upp så hastigt att hans de som sitter bredvid honom rycker till. Han kokar av vrede, det syns tydligt.

"Vad ska ni med denne man till? Har ni skadat honom?"

Anders Sveen sa...

"Skadat honom? Kapten, den här mannen har skurit halsen av dina män och sökt spränga Överste Cittiga, jag såg honom. Vi ska döda honom."

Mannen som talar ser Victor rätt i ögonen, rösten är allvarlig, balanserad.

"Så småningom", flinar en av de andra soldaterna.

Johan sa...

Victor vägrar vara den som viker först med blicken. Han tar ett raskt steg fram, så att mannen kan känna hans frustande andetag mot sitt ansikte.

"Det ska ni inte. Ni ska ge honom till mig, nu."

Han sträcker ut en hand åt riktningen där mannen finns. Utan att titta dit, såklart.

Anders Sveen sa...

"Men Kapten, de har rätt" säger Nica.

"Jag vet att det där var en av männen som planerade upproret."

Han ser Gaio i ögonen. "Du gömde vapnen bland min fars saker eller hur? För att ingen skulle misstänka honom och hitta dem. Men de gjorde det och det är ditt fel att han dog."

Till Victor, med rösten förvriden av vrede:

"Jag skulle gärna döda honom själv."

Johan sa...

Victor fräser ilsket åt Nica att vara tyst. Det finns inget utrymme för förståelse och vänlighet just nu.

"Vi befinner oss i en situation där hans liv är betydligt mer värdefullt än att hämnas våra döda. Ta hit honom. Nu."

Alltså, jag vill fortsätta min stare-down med soldaten tills de låter Victor ta Gaio. Konflikt?

Anders Sveen sa...

Känns som konflikt.

Din intention är att stirra ner soldaten innan Gaio kommer till skada som jag förstår.

Soldaten svarar med ord. Jag tänker mig att han spottar förolämpningar i ansiktet på Victor, med det underliggande målet att underminera hans ställning inför de andra.

Vem viker sig?

Jag slår för (Dirty) Oration.

Anders Sveen sa...

När fortsätter vi med den här scenen Johan?

Johan sa...

Oops, glömde bort att bollen låg hos mig.

Kom på ungefär tusen olika dåliga skämt kring "dirty oration" men jag bestämde mig för att strunta i det.

Jag vill få kontroll över Gaio, med orden jag sa eller bara nerstirrning.

Jag kör sway?

Anders Sveen sa...

Sway låter bra!

Jag slår vilken sekund som helst nu.

Anders Sveen sa...

Slutar på 0 och stannar på 2.

Johan sa...

Spenderar ett instinct.

Fan, jag råkade köra versal på koden. Ifall ni vill se att jag inte fuskar är det bara att checka Frukt1.

Mitt resultat blev 4!

Anders Sveen sa...

Oj jävlar. Jag som hade hoppats på en BDTP här också. :)

Du förtjänar att beskriva hur hård Victor är när han stirrar ner soldaten.

Johan sa...

Okej.

Som du säger så försöker soldaten provocera och underminera Victor, han kallar Victor feg, vek och en massa annat. Resten av gruppen börjar skruva på sig oroligt. De vet inte hur de ska reagera.

Victor står kvar. Spänner ögonen i mannen. Han hör knappt förolämpningarna ens, i vilket fall bryr han sig inte. Hans ansikte är som sten. Till slut släpar två av männen Gaio fram till Victor och slänger honom framför hans fötter, bara för att få tyst på Soldaten som verkar bli argare och argare.

Anders Sveen sa...

Ägigt. Riktigt bra beskrivet med hänsyn till soldatens tillvägagångssätt, och att just hans män lämnar fram Gaio.

Revolverspel sa...

Ha! Coolt, Victor är lika hård som Nanoq. :)

Anders Sveen sa...

Vi får väl se hur hård hon är!

Anders Sveen sa...

Ska vi förresten avsluta den här scenen, Johan? Det är helt öppet för att fortsätta med vad du vill göra annars.

Jag har en grej som bygger vidare på det här men stick emellan med idéer.

Johan sa...

Jag har inget mer jag vill göra på en gång så vi klipper om du vill.

Anders Sveen sa...

Hur vill du göra med fredsmäklandet du nämnde Johan? Jag tycker att det låter spännande och spelar gärna på det. En del saker jag slänger fram kanske kommer at kännas som att de motarbetar den grejen, men så är inte min intention; du som spelare ska inte få svårt att göra vad du vill, utan att det är Victor som får brottas med det.

Johan sa...

Jag tror att det helt enkelt får bli så att Victor slänger upp Gaio på en häst och själv rider in i lägret.

Anders Sveen sa...

Det låter bra. Jag spinner vidare på det imorgon.