söndag 27 april 2008

Metasnack och sammanfattning

Det hände en hel del oförutsett under "gruvscenen", och mycket av det samtidigt och på olika platser. Som kan utläsas av Jonas senaste inlägg så råder viss förvirring över var vi befinner oss, i fiktionen och som spelare. Det är mitt intryck att det inte bara är Jonas som är något villrådig så jag vill ta en kort paus från alla scener och snacka igenom det här. Vi fryser där vi är och kan förhoppningsvis återuppta spelandet med alla på samma sida. Vad har hänt, vad vill vi göra? Vilka viktiga fakta har etablerats och utgör nya grundförutsättningar?

Själv tycker jag att jag har överblick, men jag kan mycket väl ha missat vad ni som spelare är ute efter och missförstått vad era karaktärer vill, så det är tillfälle att prata om det också. Jag tycker det är viktigt, för min känsla är att det är en liten dipp i engagemanget, och är det på grund av att mina bidrag missar målet vill jag gärna veta det.

13 kommentarer:

Anders Sveen sa...

Här är vad jag ser:

*Porfirio träder fram som en verklig ledare och släpper sitt självförakt i en sista destruktiv gest. Slarvern visar sig vara medkännande och klok. Mycket intressant och väl spelat av Peter.

*Nanoq vägrar lyda någon och har kommit i besittning av en dolk som enligt Akka och Rubiccia smitts för att döda Gorens falske ledare. (Porfirio enligt dem.)

*Vasilj ger sig på spriten och försöker spränga prinsen, sin mor och (ovetandes om släktskapet) sin far, Silvio, i luften. Misslyckas. Anfaller Silvio men skonas på prinsens order. Vasilij hålls under sträng uppsyn av sin far, den tidigare fienden.

*Victor har flytt med Nica och hans vän Silvio har vänt sig till, om så inte fienden, så den kuvade kolonins kronprins, enligt sig själv och Silvio Absolon återfödd, och sedan nerstucken i en duell av Victor.

*Urgaierna lurar därute någonstans i gryningen och har planer på att anfalla lägret då Porfirio finns där. Nanoq känner till detta och har kniven som ska dräpa Porfirio.

*Nanoqs kärlek Cyril, en ammeni, har ridigt in i lägret med bud om att Huset Ambroise, en rik Ammenifamilj, har förgiftat kungafamiljen och tagit över slottet. Han vill att Nanoq ger sig till känna som ammenispion och avsäger sig det uppdraget offentligt.

Något mer? Vad av det här känns som relevant för era karaktärer i spel framöver, och vad saknas?

Anders Sveen sa...

Här är vad jag tycker verkar intressant:

Hur hanterar Vasilij, revolutionären, att representanterna för överheten helt plötsligt visar sig vara hans far och en prins som vill honom väl?

Hur hanterar Victor som sympatiserat med arbetarna, de svaga, att själv vara i minoritet och utanför medans arbetarna slutit sig till prinsen av Goren?

Hur hanterar Porfirio som avskytt sig själv och väjt från allt ansvar att plötsligt vara ledare, gudakonung och den ende kvar av sin familj? Ska han slåss för sitt land och sitt folk? Kvinnan han älskar är en spion åt dem som dödat hans föräldrar och har en kärleksaffär med en man av det folket. Hur gör man som gudakonung med såna problem?

Nanoq balanserar på en fin, fin skiljelinje mellan att vara lojal mot alla och samtidigt ingen. Vilken sida ska hon välja, eller väljer hon sig själv och blir utstött av alla?

Det är vad jag utgår från och bygger min prep på, men är det off på något sätt, säg till!

Jag menar det. Jag tror att det är dags att prata lite mer om själva spelet. Spelet har varit spännande ett tag och vi har varit "inne i" scenerna. Men nu vill jag höra vad ni tänker och måste också börja vara tydligare med vad jag tänker, och vad mina bidrag tillför.

Det har blivit lite "mystiskt" från min sida, men jag ska skärpa mig.

Revolverspel sa...

Jag tycker att du är spot on när det gäller Nanoq. Det är den linje jag har valt och förr eller senare måste konfronteras med. Faktum är att en konfrontation väntar vilken sekund som helst.

Angående engagemang så finns det ingen dipp från min sida. Jag har nog postat mindre än tidigare, eller iaf mindre frekvent, men det beror på helt andra saker (och med alla helgdagar den här veckan kommer det att se ungefär likandant ut) men jag försäkrar er att jag har hur kul som helst! Spelandet går över förväntan.

Revolverspel sa...

Eller, jag ser att du gärna väntar innan vi fortsätter, så vi kanske ska hålla oss i den här tråden tills vi vet vart alla bollar rullar, eller vill rulla. Är det tanken?

Johan sa...

Hmm... din sammanfattning är bra. Jag tror en sån här paus kan vara väldigt bra. Jag har personligen haft lite svårt att luska ut vad Victors agenda borde vara nu. I linje med vad Victor känner i fiktionen, antar jag. Vem är vän och vem är fiende? Det kanske är det jag ska fokusera på i spelet just nu? Att på något sätt synliggöra för Victor vad han har att ta ställning till. Just nu känns det som att han inte har någon som helst aning om vad som händer, förutom att Porfirio (som han bara känner som en psykopat) på något sätt enat arbetarna (som han vill väl) kring sig.

Jonas sa...

Din sammanfattning är bra. Vi har väl löst frågan om var Vasilij är exakt för tillfället också.

Angående vad som är intressant för Vasilij håller jag med. Hur ska han hantera detta? Det blir spännande att se.

Jag kan nog erkänna att mitt engagemang har vacklat lite på senaste tiden. Har ingen riktigt förklaring, för spelet har varit väldigt spännande på slutet. Till att börja med har jag inte suttit särskilt mycket vid datorn alls den senaste tiden, men det är inte riktigt anledningen. Vill ni ha en grundlig analys kanske jag kan göra ett försök.

Anders Sveen sa...

Ja, jag tror det här kom lägligt.

Jonas, du behöver inte analysera om det inte har något direkt med spelet att göra. Är det privata saker som kommer emellan så får du förstås ändå gärna meddela att du kommer vara frånvarande.

Ni får gärna fortsätta lufta tankar om spelet i den här tråden. Alla säger att min sammanfattning är bra och stämmer och det är skönt att höra, men jag saknar en antydan till rörelse framåt. Jag vill inte föra in mer från mitt håll i det här läget, utan tycker att det finns tillräckligt för att det ska rulla på. Fundera över vad ni vill så siktar vi på att starta spel igen efter helgen. Om det inte dyker upp annat tycker jag rådslaget Peter föreslagit är en bra nästa scen.

Revolverspel sa...

För egen del har jag att leka med ett tag nu känns det - Cyril, Urgaierna, Ammeni och Porforio, Rubbiccia och kniven...

Jag har så det räcker till en hel kampanj känner jag! Eller är det något specifikt du undrar över? Själv tycker jag att agendan är så klar att jag inte riktigt ser vad mer som krävs. Talk to me! :)

Anders Sveen sa...

Fint! Det är inget som krävs. Jag ville höra att jag inte missar målet, så det är toppen att du är taggad på samma som jag.

Utöver det ville jag uppmuntra till mer samtal om spelet, och att det inte blir för mycket av samtal mellan mig och er (och från mig till er), en och en i taget.

Revolverspel sa...

Ja, det har jag med tänkt på. Det blir ibland uppenbart att vi inte sitter runt ett bord (eller, tja, det är ganska uppenbart hela tiden :) ) och jag gissar att många känner som jag att det ibland är svårt att hänga med i andras storys när beröringspunkterna inte är så många och postandet går fort.

Jag tro iofs att det kommande rådslagsmötet kan lösa det. För jag misstänker att en bov är att vi faktiskt inte har interagerat med varandra. Spelet är helt enkelt just nu 3-4 olika spel. En annan bov är nog ovana med mediet. Ingen av oss har spelat via blogg tidigare och det vore konstigt om allt klaffade med en gång.

Så jag tror att vi bör försöka se hela bilden - vi som spelar och spelet vi spelar - och behandla det som vanligt. Alltså prata om det.

Revolverspel sa...

Förtydligande:
Att det sker parallella storys är inget problem i sig, men det kan bli ett problem om man inte sätter sig in i alla, för då ser man inte hela bilden.

Anders Sveen sa...

Sant. Det som hänt är att de tidigare separata historierna har börjat korsa varandra. Inte bara det, de är rejält sammanflätade.

Det är upplagt för mycket mer interaktion spelare och karaktärer emellan.

Anders Sveen sa...

Det låter som det råder samförstånd i frågan inför fortsättningen och jag är redo att sparka igång igen.

Återkommer senare idag med ett par grejer.