Har du advances kan du använda dem för att köpa Keys och Secrets eller höja Pools och Abilities när som helst. Med förbehållet att du inte kan köpa två Keys på raken, eller höja en ability två steg utan att köpa något annat emellan.
En advance är då 5xp (eller 10 eller 15 om man bestämmer sig för det).
En buy off kan du också göra i stort sett när som helst, så länge du uppfyller buy off-kraven (du måste inte köpa loss en Key bara för att du gör det dock).
Pingar du xp för en Key kan du således direkt omvandla dem till en advance och investera i en till Key om du vill.
Jag håller på att pilla med de sista förberedelserna.
En sak jag funderade över hur vi ska sköta är Gift Dice. Man får en tärningar lika med antalet spelare i början av varje spelmöte. Här kommer vi ju inte att ha spelmöten per se, men vi får hjälpas åt att hålla koll på när det känns lämpligt att fylla på.
Hur bokför jag det. Jag vill ju skriva upp det på ett sådant sätt att det blir tydligt för alla vad jag har gjort.
Exakt när blir 5 xp en advance? När jag använder advancen för att köpa en förbättring?
För övrigt: Uppenbarligen missar jag något finurligt här, annars vore det ju betydligt enklare att bara låta en ny Key kosta 5 xp i stllet för 1 advance.
Jag är osäker på om jag har spenderat en eller två Gift Dice. Jag tror att min andra Gift Dice kom lite försent för att få någon effekt. Vad säger du Anders?
Snacket om advances och experience fick mig att titta över Victor lite grann och jag får inte riktigt matematiken att gå ihop. Körde vi standard-antalet advances (fem) vid karaktärsskapandet? Jag får det till att jag borde ha haft tre över i början, inte två som jag skrev.
Hursomhelst, Peter, jag räknar antalet spenderade advances och antalet XP för sig. Fem XP blir en advance i och med att de spenderas, med andra ord.
Jag har gjort så att jag, när jag spelat tidigare, har växlat varje femte XP till en advance.
Så fort jag fått fem alltså, så blir de en advance, sedan tillbaka att samla nya XP. Varför hålla dem skilda? För att det blir lättare att hålla reda på hur många man har av varje. Dessutom kan man ju varierara kursen så att femton XP, eller tio blir en advance.
Vi körde med fem från början Johan, så det stämmer nog att du ska ha tre.
Jag har varit dålig med att notera era XP och tänkt att det är lätt att gå tillbaka och kolla, men jag ska börja bokföra det så hjälper det nog alla.
Peter,
Jag hittar inte tillfället med din försenade Gift Dice så här på rak arm, men har för mig att du missade en konflikt precis. Notera fyra Gift Dice för närvarande.
Jag läste precis den här tråden om TSOY på Story Games. John Harper har en bra poäng tycker jag och jag gillar att vi börjat göra just det i de senaste scenerna.
Är det någon som har sett någon diskussion kring, eller kanske själv funderat över, oavgjort-regeln? Att den som startade konflikten torskar om man får samma success-level. Jag tycker den är intressant och är nyfiken på vad dess syfte är.
Däremot kan följande citat ur reglerna vara värda att beakta i sammanhanget:
"When narrating a resisted ability check, both players' success levels come into account. For purposes of computing results, the winner's success level is used, but the loser's efforts are still significant."
Här är mina anteckningar om BDTP. Som jag förstått saken så är det skillnad på "intention", som deklareras i början av konflikten, och "actions", som är vad man faktiskt gör och som fastställs varje runda. Kommentarer? Har jag rätt? Är jag för anal?
1. Klargör "intentions"
2. Free & clear. Deklarera "action". Man kan ändra intention i denna fas.
3. Fastställ om handlingarna är perpendikulära, eller parallella.
4. Rulla tärningar.
Perpendic. Harm = mellanskillnaden på slagen. Paral. Harm = SL.
Ger någon upp? Om ja --> vinnarens intentions händer. Om nej --> Gå till 2.
Bra Peter. Det där stämmer, och blir en bra short-hand.
Vad gäller Secrets så hittar jag inget om att man inte kan skaffa dem direkt, när man vill, men Abilities från andra kulturer måste man ha en lärare för. Abilities på unskilled som är del av ens kultur är okej när som helst.
Men jag är fortfarande lite förvirrad. När vi har spelat har vi alltid bestämt det när ett föremål dyker upp ("Det här spjutet har +1 i Strid", "Det här svärdet har +2 mot Vampyrer" eller "Den här dolken har +3 mot Gorens Falske Ledare")
Men du menar att man kan hitta på det inför en stundande konflikt? Så mitt svärd kunde fått "+3 mot folk som försöker kastrera" ? :)
Antingen har svärdet +1 i strid, och då har det det för att det är förstärkt med secret of imbuement, eller på annat sätt ha etablerats i fiktionen, eller så har det +1 för att du ber att få det då din motståndare bara slåss med kniv.
Som vi snackade om före pausen vill jag köpa en ny secret. Nu måste man ju lära sig en secret av någon. Har du det i åtanke Anders? Det gäller Secret of Mighty Blow (tror jag den hette).
32 kommentarer:
Ok, då flyttar jag min fråga:
Hur byter/köper ny man keys/secrets?
Och med det menar jag:
Hur byter/köper man nya keys/secrets?
Har du advances kan du använda dem för att köpa Keys och Secrets eller höja Pools och Abilities när som helst. Med förbehållet att du inte kan köpa två Keys på raken, eller höja en ability två steg utan att köpa något annat emellan.
En advance är då 5xp (eller 10 eller 15 om man bestämmer sig för det).
En buy off kan du också göra i stort sett när som helst, så länge du uppfyller buy off-kraven (du måste inte köpa loss en Key bara för att du gör det dock).
Pingar du xp för en Key kan du således direkt omvandla dem till en advance och investera i en till Key om du vill.
Längst ner på den här sidan finns tabellen där man ser hur mycket det kostar.
Ah, den tabellen var inte med i mitt ex. Då blev det betydligt klarare. Får nog dubbelkolla lite mekanik på tsoywikin.
Dags att börja spela snart. Sweet!
Jag håller på att pilla med de sista förberedelserna.
En sak jag funderade över hur vi ska sköta är Gift Dice. Man får en tärningar lika med antalet spelare i början av varje spelmöte. Här kommer vi ju inte att ha spelmöten per se, men vi får hjälpas åt att hålla koll på när det känns lämpligt att fylla på.
Glöm inte bort att ni kan använda dem bara!
Fråga om Advances och XP.
Hur bokför jag det. Jag vill ju skriva upp det på ett sådant sätt att det blir tydligt för alla vad jag har gjort.
Exakt när blir 5 xp en advance? När jag använder advancen för att köpa en förbättring?
För övrigt: Uppenbarligen missar jag något finurligt här, annars vore det ju betydligt enklare att bara låta en ny Key kosta 5 xp i stllet för 1 advance.
Jag är osäker på om jag har spenderat en eller två Gift Dice. Jag tror att min andra Gift Dice kom lite försent för att få någon effekt. Vad säger du Anders?
Snacket om advances och experience fick mig att titta över Victor lite grann och jag får inte riktigt matematiken att gå ihop. Körde vi standard-antalet advances (fem) vid karaktärsskapandet? Jag får det till att jag borde ha haft tre över i början, inte två som jag skrev.
Hursomhelst, Peter, jag räknar antalet spenderade advances och antalet XP för sig. Fem XP blir en advance i och med att de spenderas, med andra ord.
Jag har gjort så att jag, när jag spelat tidigare, har växlat varje femte XP till en advance.
Så fort jag fått fem alltså, så blir de en advance, sedan tillbaka att samla nya XP. Varför hålla dem skilda? För att det blir lättare att hålla reda på hur många man har av varje. Dessutom kan man ju varierara kursen så att femton XP, eller tio blir en advance.
Vi körde med fem från början Johan, så det stämmer nog att du ska ha tre.
Jag har varit dålig med att notera era XP och tänkt att det är lätt att gå tillbaka och kolla, men jag ska börja bokföra det så hjälper det nog alla.
Peter,
Jag hittar inte tillfället med din försenade Gift Dice så här på rak arm, men har för mig att du missade en konflikt precis. Notera fyra Gift Dice för närvarande.
Jag läste precis den här tråden om TSOY på Story Games. John Harper har en bra poäng tycker jag och jag gillar att vi börjat göra just det i de senaste scenerna.
Så, då var det sagt, tillbaka till spelet.
Är det någon som har sett någon diskussion kring, eller kanske själv funderat över, oavgjort-regeln? Att den som startade konflikten torskar om man får samma success-level. Jag tycker den är intressant och är nyfiken på vad dess syfte är.
Jag har faktiskt inte funderat över det tidigare.
Kan det ha att göra med att "the instigator" är den förväntat starke, och att om man då som defender hamnar lika ska det belönas?
Ligger lite i linje med systemets idé om att man ska kunna slå någon mycket starkare, om än med dåliga odds.
Burning Wheel löser det på ett liknande sätt om jag inte missminner mig. Inte för att det svarar på din fråga. :/
Däremot kan följande citat ur reglerna vara värda att beakta i sammanhanget:
"When narrating a resisted ability check, both players' success levels come into account. For purposes of computing results, the winner's success level is used, but the loser's efforts are still significant."
Mer om detta i Duellen-tråden.
Här är mina anteckningar om BDTP. Som jag förstått saken så är det skillnad på "intention", som deklareras i början av konflikten, och "actions", som är vad man faktiskt gör och som fastställs varje runda. Kommentarer? Har jag rätt? Är jag för anal?
1. Klargör "intentions"
2. Free & clear. Deklarera "action". Man kan ändra intention i denna fas.
3. Fastställ om handlingarna är perpendikulära, eller parallella.
4. Rulla tärningar.
Perpendic. Harm = mellanskillnaden på slagen.
Paral. Harm = SL.
Ger någon upp?
Om ja --> vinnarens intentions händer.
Om nej --> Gå till 2.
Bra Peter. Det där stämmer, och blir en bra short-hand.
Vad gäller Secrets så hittar jag inget om att man inte kan skaffa dem direkt, när man vill, men Abilities från andra kulturer måste man ha en lärare för. Abilities på unskilled som är del av ens kultur är okej när som helst.
Hur gör vi med Weapon och Harm? När vi har kört utgåt vi från att alla vapen har +1 i Combat om inget annat sagts, men det är nog ingen defaultregel.
Har ni som har slagits tidigare hoppat över det eller är det bara om det etablerats tidigare som det gäller?
Vapen har inte automatiskt +1, utan kan ha det vid speciella tillfällen.
Vapen kan ju också vara improviserade saker och inte nödvändigtvis just "vapen".
Jag vet hur det funkar. Min fråga är snarare, när och hur avgör vi vilka eventuella modifikationer ett Weapon har?
I stunden, om det inte är bestämt i förväg, som med dolken med +3 för en specifik handling.
I den striden vi kör nu är det ju inget + åt nåt håll.
Eventuellt kunde Silvio ha använt Cyril som +1 armor. ;)
Det skulle han gillat, den ormen!
Men jag är fortfarande lite förvirrad. När vi har spelat har vi alltid bestämt det när ett föremål dyker upp ("Det här spjutet har +1 i Strid", "Det här svärdet har +2 mot Vampyrer" eller "Den här dolken har +3 mot Gorens Falske Ledare")
Men du menar att man kan hitta på det inför en stundande konflikt? Så mitt svärd kunde fått "+3 mot folk som försöker kastrera" ? :)
Nej, inte på den nivån. Det får etableras på annat sätt i spel, vilket kan bli en liten story i sig.
Kolla på BDTP-exemplet och hur de använder en sten för att avleda uppmärksamhet, som ett exempel.
Ah, där funkar den ju som en kreativ bonus, vilket kan vara coolt, men hur gör man med det andra exemplet:
- A sword that gives +1 harm in combat.
Det finns ju (nästan) aldrig någon anledning att inte använda det?
Jag ser det så här:
Antingen har svärdet +1 i strid, och då har det det för att det är förstärkt med secret of imbuement, eller på annat sätt ha etablerats i fiktionen, eller så har det +1 för att du ber att få det då din motståndare bara slåss med kniv.
Och har det ständigt +1 i strid så är det klart det är bra att använda.
Det är därför det blir snävare kriterium för +2 och +3.
Bra lösning. Tydligt och vettigt. Det köper jag rätt av.
Jag är inte säker på att det är så det är tänkt i TSOY men det spelar mindre roll för det här är bättre.
Det var alltså ett svar på det förra inlägget, nu ser det knepigt ut. :)
Jag är inte med på vad som är knepigt, och är rätt säker på att det är så det är tänkt att funka i TSOY.
Nä, det är bara mediet som spökar nu. Vi talar förbi varandra. Jag är helt nöjd med lösningen.
Som vi snackade om före pausen vill jag köpa en ny secret. Nu måste man ju lära sig en secret av någon. Har du det i åtanke Anders? Det gäller Secret of Mighty Blow (tror jag den hette).
Skicka en kommentar