torsdag 10 januari 2008

Så kan det börja ...

Okej, The Shadow of Yesterday alltså.

Jag tänkte börja med att slänga ut ett par krokar och uppslag jag har kommit på, så får vi se om ni fastnar för något och vad ni har för egna förslag.

Jag har precis läst Dune och en idé jag fick var att förlägga spelet till det Ammeni-ockuperade Zaru. Jag såg en del paralleller där som fick mig att se möjligheter och intressanta komplikationer mellan kulturerna. Ammeni med sina korrupta och inbördes stridande Hus. Zaru som rebeller/fremen. Lingvistmagin Zu och Bene Gesserits The Voice. Många korskopplingar som kan kittla fantasin och utgöra grund för karaktärskoncept och situation i ett större perspektiv.

Jag är annars just nu förtjust i Maldor, det fallna imperiet, men kanske främst betraktat på håll. En liten passage i boken har fångat mig: Beer and distilled potato liquor make up a large amount of their exports, especially to Goren, a frozen land to the south.

Först och främst är ju "A frozen land to the south" rätt fränt, men jag började tänka på det här med spriten som fraktas dit och föreställde mig någon form av hamnstad/koloni som pacificeras med alkohol. Kanske med en spillra av någon adelssläkt med rena arvsanpråk på tronen. Goren kan ha klarat katastrofen ganska bra, och har något krigsherrarna i Maldor behöver. Kanske smugglas saker bland spriten till Goren (minns att man uppfunnit krutet). Kanske jäser upproret egentligen i den frusna södern och spioner från Ammeni finns där för att stödja och sätta igång det i egna syften. (Ja, det här är egentligen Svavelvinter blandat med lite Golden Compass.)

Hur låter det här? Vad har ni på lut?

Oh, förresten, den här spelrapporten av Ron Edwards är obligatorisk läsning.

27 kommentarer:

Anders Sveen sa...

Jag har lagt till en länk till TSOY-wikin uppe till höger, för snabb referens av texten.

Där finns också en tärningsrullare. Jag tänker mig att man kanske vill slå ett slag nån dag när man sitter på jobbet och inte vill ta fram sina tärningar.

Den är fin. Man kan knappa in 3dF och få resultatet av ett Fudge-slag direkt.

Jonas sa...

Hmm. Designen skrämmer mig en aning! :)

Det där mes spriten lät coolt. Jag håller dock på att läsa om de olika kulturerna för tillfället, så jag tänkte vänta med vidare kommentarer fram till dess.

Anders Sveen sa...

Fint Jonas.

Det är ingen brådska. Bättre att vi presenterar sånt vi känner för än bara pladdrar på.

Kul att du gillar spritexportssettingen. Jag har fått några fler idéer relaterat till det, men ska vänta lite för att inte ta upp all plats.

Revolverspel sa...

Jag är som sagt inte så bekant med Near, men jag har läst en hel del om settingen under dagen. Spontant gillar Maldor, Ammeniti och Zuru (med reservation för felstavningar och sånt) bäst. Jag har uppfattat TSoY som S&S, rent estetiskt. Stämmer det?

Att smuggla krut i sprittunnor till den frusna södern låter coolt, men som sagt, jag tycker att det mesta verkar fränt just nu. Bara jag får spela någon form av krigarkvinna så är jag nöjd. jag litar på er med större insikt, inte mist för att Ron (i läxan) påstod att man skulle ha stenkoll på settingen. ;)

Sedan har jag lite rena mekanikfrågor. Nu vet jag inte exakt hur vi kommer att hantera sådant men hur som helst är det väl ämne för en ny tråd, eller vad det nu heter i en blogg.

Anders Sveen sa...

Måns,

Är det omfattande det du funderar över? Annars kan vi ju ta det här, då det här är något av en försnackstråd (vi kan kalla det tråd tycker jag).

Jag har alltid tyckt att The Shadow of Yesterday är något i förlängningen djupare än ren Sword & Sorcery. Jag hoppas att jag kan säga det utan att förringa Lankhmar och Conan, för det gör jag inte.

Jag ser mycket metafysik och existensiella frågor i stil med Earthsea och Book of the New Sun i Near. Med det inte sagt att det är något som varit Clintons intention och influens, utan bara min egen tolkning baserat på mina läsningar.

(Vilket jag tycker är något vi ska lyfta fram; våra egna tolkningar, sprungna ur materialet i boken.)

Skulle vi spela i Maldor lånar jag gärna lite från Moorcocks Hawkmoon till exempel.

Som ju är en skön sword & sorcery-svit.

Revolverspel sa...

Just nu kommer jag bara ihåg en av mina funderingar:

Hur byter/köper ny man keys/secrets?

Jag har egentligen inte någon större erfarenhet från S&S, så att blanda in metafysik och annat tycker jag låter helt rätt. Exempelvis är det den delen av Granströms Trakorien som jag uppskattar mest. Men det är off topic. :)

F.ö tycker jag att mekaniken i TSoY, på pappret, är den starkaste jag har läst. Keys är ett riktigt bra redskap. Jag ryser bara vid tanken på en Buyoff!

Nordstrand sa...

God morgon,

Jag har ingenting emot att läsa på om Near, men jag skulle nog helst vilja kunna fokusera på någon mindre del av spelvärlden till att börja med. Än så länge är det för mycket valfrihet för att jag skall kunna säga vare sig bu eller bä. Informationsöverflöd och för många valmöjligheter leder bara till handlingsförlamning.

Jag är jättesugen på att göra karaktärer sprungna ur någon del av settingen, men vilken del spelar ärligt talat ingen större roll.

Jag röstar för ett relativt raskt beslut (efter att alla fått uttala sig förstås), så att jag kan få lite konstruktiva kreativa begränsningar att bryta tankarna mot.

Och Anders, var inte rädd för att vara lite bestämmig så här i inledningsskedet. Vi andra kan ju alltid säga till om vi har egna idéer eller avvikande åsikter!

Hans och Johan, vad tycker ni?

Nordstrand sa...

Jo, förresten, jag har inte hittat någon karta på nätet. Betyder det att någon sådan inte finns?

Anders Sveen sa...

Bra Peter. Jag hör vad du säger och ställer mig helt bakom det.

Jag ville ge alla chansen att säga om det verkligen var något de gick igång på, eller om de saknar koll och att det inte spelar så stor roll.

Hade fyra stycken snabbt svarat Khale! Khale! Khale! så hade vi ju allvarligt fått överväga det (nu har jag spelat i Khale förut och är inte så intresserad).

Nu har ju ett par av er som svarat sagt att Goren-settingen låter schysst så jag utvecklar gärna det.

Jag ska göra något kul med barnen nu, och ska iväg och spela Polaris senare, men kolla ikväll så ska jag försöka ha lagt ut ett lite tydligare settingtvärsnitt att ta avstamp i.

Kartan över Near är inte särskilt detaljerad men kan ändå tjäna som överblick. Där finns till exempel inga städer utmärkta, och det saknas fasta gränser (ett resultat både från efter katastrofen och Maldors tidigare roll som imperium).

Här kan man se den karta som finns i boken.

Johan sa...

Jag är också nyfiken på Goren-grejen. Tänkte först låta alla uttrycka sig innan jag skulle komma in med min Near-fanboyism och dumpa en massa svulstigt tyckande. Det visade sig dock i slutändan att jag inte hade så mycket tyckande. Det känns spännande att utforska något som inte känns på kartan (men med inslag från etablerade kulturer där det passar). Gick igång rejält på grejen med Ammeni-spionerna.

Jonas sa...

Angående läxan, vill du att vi läser hela tråden eller räcker det med bitar av den?

Ron E har en tendens att skriva rätt långa inlägg, vilket jag är lite för trött för just nu i alla fall. Läst delar dock.

Nordstrand sa...

Halloj. Låt mig bara se om jag har begripit Goren-idén, så som den diskuterats än så länge. (Mina egna reflektioner inom parentes.)

Var? En hamnstad i Goren. (Någon slags förvuxen handelsstation eller något, kanske? Jag ser framför mig snötäckta gator, och skumma hamnkrogar där man söker skydd mot kylan. Och båtar som måste vänta tills isen bryter upp innan de kan lätta ankar.)

Där finns en adelssläkt med arvsanspråk på tronen. (Gorens tron? Maldors?)

Maldor exporterar sprit till Goren, en handel som till viss eller stor del passerar genom vår stad. (I stället för att göda den svältande befolkningen i Maldor så väljer adeln alltså att bränna brännvin på potatisen och sälja den. Intressant.)

Här finns någon slags inhemsk lokalbefolkning. Vi vet inte så mycket om dem, mer än att de i sin tur exporterar öl till en plats som heter Khale. "Khaleans have a taste for drink, and import beer from Maldor and Goren."

Goren-invånarna behöver också pacificeras av någon anledning. Med sprit. (Undrar varför. Jag fick plötsligt för mig att staden styrs av en Maldor-släkt i exil, som blivit förvisad från hemlandet på grund av stridigheter, men det kanske inte alls var något sådant du hade i åtanke.)

Under den alkoholdränkta ytan finns ett jäsande missnöje med Maldors inflytande.

På plats finns också spioner från det dekadenta Ammeni, för att skapa oreda och politisk instabilitet.

Stämmer detta med hur ni andra tänkte?

Johan sa...

Jonas: Det ingick nog inte nödvändigtvis i läxan att du var tvungen att läsa allt på en gång ;)

Hursomhelst, det är en svinbra och raktigenom läsvärd tråd så jag rekomenderar att du kollar igenom hela.

Anders Sveen sa...

På pricken med hur jag föreställer mig det, Peter.

Snyggt att du snappar upp en sån detalj som att man i Maldor framställer alkohol för handel samtidigt som folket svälter.

Frågan är vad Goren har som Maldor eftertraktar. Någon ekonomi finns ju inte, i monetärt avseende, utan det är väl byteshandel som gäller.

Jag har nån idé om att det är just en adelssläkt från det gamla imperiet som styr i Goren, och de kanske förvisats eller brutit sig loss en gång i tiden. De har alltså anspråk, eller fog för anspråk, på Maldors tron, genom släktband till Absolon, kejsaren (något som samtliga furstar och krigsherrar i Maldor hävdar).

Kanske vill Ammeni på något vis utnyttja den här adelsfamiljen för sina syften också?

Jag skulle gärna se dem (adelsfamiljen) som i grund godhjärtade. Relationen mellan folket och adeln är av tradition god i Goren.

En anledning att de klarade sig så bra när himlaelden kom kan ha varit att man tog in i befolkningen i slottet som hade expansiva utrymmen inbyggda i berget under, och på så sätt överlevde stora delar av folket och levde av de förråd som fanns där.

Revolverspel sa...

Jag tycker att Peter gör en väldigt bra sammanställning. Men vari ligger konflikterna? Om relationerna mellan härskare och underlydande är god och de härskande är godhjärtade, blir det inte lite för rosa då? Eller kanske är det orsaken till sidans design? ;)

Jag har principiellt inget emot en "god" setting men jag skulle gärna se att vi lyfte fram lite mer klassiska S&S och postapokalyptiska element.

Kring pacificering med sprit (som så klart är spetsad med något sinnesförslöande gift) tänker jag lite på opiumhandeln i kina. Fast dessutom med politiska motiv. Det är klockrent stoff för en laddad story. Maldoriska spritsmugglare, gorenska rebeller, ammenianska destabilisatörer och en mystisk ursprungsbefolkning känns fränt.

Jag känner att jag behöver lite mer färglagt kött på benen när det gäller Goren. Jag tycker personligen att Mongoliet är ett fräck inspirationskälla. Och Nepal.

Anders Sveen sa...

Måns,

Kul att du också går igång på det!

Jag startar en tråd om Goren lite senare ikväll. Mongoliet och Nepal som inspirationskälla är inte alls olikt hur jag tänkt mig det, och alla får gärna plocka upp och spinna vidare på det.

Kort om konfliktfrågan bara:

Jag ser konflikter i just de saker du beskriver i ditt tredje stycke, och vad gäller det av tradition goda förhållandet mellan de styrande och folket i "fristaden" Goren, en relation som till och med överlevt en omvälvande kataklysm, så ligger det intressanta i att se vilken press det förhållandet överlever.

Om Goren-adeln bestämmer sig för att marschera mot Maldor, sluter folket upp? De revolutionära element i Maldor som ser till att sprängämnen smugglas in i landet, kan de uppvigla massan mot sina härskare? Allierar man sig med Ammeni eller Maldor? Till vilken grad är en ädling i Goren villig att strida för sitt (alltmer spritberoende och missnöjda) folk?

Såna saker ser jag en karaktär från endera sidan kunna brottas med.

Men det finns ju fler tänkbara karaktärskoncept som alla spelar in i den här situationen.

Revolverspel sa...

Du har så rätt. Jag glömde att de bästa konflikterna är de som ännu inte har skett.

Jonas sa...

Tycker detta börjar ta sig nu. Låter väldigt intressant.

Johan: Ska försöka läsa igenom tråden. Blir nog imorgon.

Revolverspel sa...

Håller med Jonas. Och jag gillar bilden som fan!

Nu hamnar jag i radioskugga i några dagar. PÅ återseeende vänner.

Hans Sjunnesson sa...

Hej, tänkte bara öppna med att be om ursäkt att jag inte kikat in tills nu, men det skall vi här råda bot på.

En av dom sakerna som krokar mig med Near är hur de olika "raserna" i spelet befinner sig i något stadie av metamorfos. En goblin som får för sig något så dumt att älska ter sig mer och mer lik en människa.

Den här typen av karaktärsevolution är iaf. något jag tänkt utforska. Och det kanske låter lite högtravande men kunde man inte spela på samma koncept, fast politiskt? Ett folks degenererar genom att fler och fler faller till alkoholism, och att det är tuffa omständigheter i det karga klimatet. Blir de mindre mänskliga för den sakens skull, mindre likt ett samhälle med mänskliga normer och värme?

Jag kan ge er två exempel från litteraturen. Lovecraft var, bland annat, en rasist av den gamla skolan. Hans dunkla småbyar befolkade av inavlade fiskmänniskor var en extrem dragen från hans fruktan av degenerationen som ledde ur oförsiktig avel mellan raserna.

Motsatsen finns i den förträffliga Dune serien. Fremen är ett folk som verkligen lyckas överkomma alla svårigheter, och blir på grund av det, mer än vanligt folk. Fysiskt, mentalt och socialt.

Rent konkret, vad jag är ute efter, är nog att vi kanske kunde fundera på att spela på lite större skala än bara ett party med äventyrare.

Anders Sveen sa...

O ja, för fan Hans.

Det där är teman som inte ska slarvas bort. Att använda spelets "kanon" på det sättet uppmuntras. (Att titta på saker som goblins föränderlighet och fundera över det och dess vidare kulturella och samhällseliga implikationer alltså.)

Och jag tänker mig verkligen att ni skapar skilda karaktärer, rentav med motsatta intressen i den här situationen.

Jag ska snart dra upp riktlinjerna i Goren-tråden, och sedan kan ni kommentera och skjuta till saker och börja spåna på koncept.

Nästa vecka drar jag till Gran Canaria i två veckor, så vi kommer inte att börja spela förän efter 7-8/2 tidigast.

Så alla vet.

Revolverspel sa...

Vad heter folk egentligen i Goren? Hur ser namnkulturen ut? Någon som har några tankar kring detta? Annars har ju Peter satt ribban med Porfirio, och det låter lite pseudoitalienskt sådär på Shakespeare-vis. Jag skulle gilla det. Shakespeareitalienska är coolt för då får folk heta Malvolio, Furia och Gomba.

Revolverspel sa...

Ok, när drar vi igång? Vad saknas?

Jonas sa...

Min karaktär saknas fortfarande. Ber om ursäkt för det, hade sagt att jag skulle fixa det idag, men så bestämde jag mig för att formater om datorn idag, vilket tog lite längre tid än planerat. Så det har inte blivit något. Ber om ursäkt för detta, men ska fixa det så snart som möjligt. Men det blir nog inte idag.

Anders Sveen sa...

Jonas,

Okej ...

Innan vi fortsätter, är det något vi andra kan göra för att hjälpa dig? Du har sagt att du inte har så bra koll på reglerna, men ... du har spelat TSOY förut eller hur? Du har gjort en rollperson tidigare? Även om så inte är fallet, förstår du hur du ska göra en nu? För om så är fallet så tar det kanske fem minuter.

Du är inte beroende av datorn för att göra den heller utan du kan skriva ner det på papper och sedan posta här, något du uppenbarligen hade möjlighet att göra alldeles nyss.

Som du förstår är jag lite irriterad. Och jag tycker att en datorformattering är en rätt svag ursäkt när jag redan för en vecka sedan pratade med dig om ett koncept som du verkade rätt tänd på.

Hade vi spelat face to face hade ditt dröjsmål varit direkt respektlöst för övriga spelare och jag tycker att det är det nu också. Men precis som om vi setat runt ett bord så skulle jag inte vilja börja skälla och skicka hem dig, utan anta att ditt problem med att göra en karaktär var ett tecken på att något inte stämde. Därför undrar jag nu om vi kan klargöra något här. Må det vara regelfrågor eller andra funderingar.

För när vi sedan börjar spela, och det gör vi nota bene på måndag efter att du postat din karaktär senast fredag, så kommer jag ha väldigt lite överseende med förseningar av det här slaget.

Jonas sa...

Okej Anders. Jag ber om ursäkt. Har fortfarande endel att fixa med här, men jag antar att jag kan ta en paus och fixa en karaktär.

Har känt mig osäker på tilvägagångssätt, ja. Men jag tror att jag egentligen borde ha hyffsad koll.

Karaktär uppe här ikväll.

Revolverspel sa...

Det här väl en bra tråd att posta allmän info i?

Iaf, jag är borta hela helgen. Tillbak söndagkväll eller kanske Måndagmorgon.

Ha det pojkar.