onsdag 27 februari 2008

Vasilij

Koncept
Vasilij är uppväxt på slottet, där hans mor tjänstgjorde och där även han själv i unga år slet för sitt och sin mors levebröd. Hans far har han aldrig träffat. När han blev äldre fick han dock kalla handen, tillvaron efter katastrofen blev allt hårdare och tvingade isär styrande och undersåtar. Han tvingades ut i verkligheten, tog snabbt jobb i gruvan där hans misär stillades av en evig flod av alkohol. Under många år var flaskan hans enda tillflyktsort, hans enda vän och älskarinna. Men så började misären och missnöjet bli för stort. Det började viskas om uppror och revolution, arbetarna började enas. Plötsligt var han mitt uppe i upproret, det konsumerade all hans tid, så han tog på sig ännu en kamp, kampen mot sin egen alkoholism. Båda kampernas utgångar är mycket ovissa, men för första gången på år och år har han något att leva för.
Men på slottet går fortfarande hans mor runt och sköter sina sysslor, fast övertygad om att hennes son är död.

Pools:
Vigor: 5
Instinct: 3
Reason: 3

Abilities:
Master:
Adept: Endure, Rough Crafts
Competent: Resist, Haggling, Athletics, Story Tell
Unskilled: React

Secrets:
Secret of Quality Construction (Rough Crafts)

Keys:
Key of the Vow: Att sluta supa
Key of the Revolutionay


Så, skönt att vara klar. Tack Anders för kängan i röven. Det var nog precis vad jag behövde.

Nu kommer jag inte ihåg vad vi sa om Goren-namn. Men han kändes som en Vasilij, jag kan absolut ändra om det är någon annan namntradition vi vill följa. Han saknar efternamn eftersom hans far aldrig funnits i hans liv.

Säg gärna till om jag har gjort något felaktigt. Som sagt inte helt hundra på karaktärsskapandet.

måndag 25 februari 2008

Kapten Victor Magalla

Koncept
En gammal, meriterad soldat från Maldor som en gång för länge sedan belönades med en möjlighet att utforska Goren, då det var ett nytt och spännande territorium. Han har, i egenskap av den soldat med längst tjänstgöring i Goren, tilldelats en relativt högt uppsatt position inom översikten av gruvdriften (men är fortfarande en del av fotfolket, en sorts "högste förman").

Med åren har ett tvivel vuxit inom honom, han har spenderat så lång tid bland Gorens invånare att han känner en slags samhörighet med dom. Han har druckit med Gorenska vänner, älskat Gorenska kvinnor och arbetat i gruvan med hårdföra Gorenska män. Det går inte längre att känna samma respektlöshet emot detta folk som han gjorde i sin ungdom, och som starkt präglar resten av hans landsmäns beteende.

Pools
Vigor: 5(6)
Instinct: 1(2)
Reason: 3

Abilities
Grand master:
Master:
Adept: Endure, Infantry
, Sway, Resist
Competent: Orate, Battle
Unskilled: React

Secrets
Secret of Contacts
Secret of Mighty Blow

Keys
Key of Fraternity (Silvio Cittiga, den ende som står över honom i rang i Maldors styrkor. Har inte samma syn på Gorens invånare som Victor. Inte bara en auktoritet utan även en gammal vän.)
Key of Conscience
Key of the Guardian (Nica)
Key of the Mission (Föra Rubiccia och barnet i säkerhet)

Experience: 0
Advances: 8 (+3 oanvända)

Ursäkta att jag missade deadline lite, det var en hektisk helg. Jag har kvar två advances, som jag vill klura lite mer på. Eventuellt spara dom för att användas i spel. Någon som har idéer på vad som skulle kunna vara coolt att göra med dom?

måndag 18 februari 2008

Nanoq Lha Khali

Koncept: Nanoq Lha Khali är en krigarkvinna, ättling till det ryttarfolk som en gång härskade i Goren. Hon är stolt, egensinnig och brutal. Hennes folk har trängts allt längre bort från sina områden. De spottas på och hånas. Nanoq känner skam över att tillhöra de utstötta. Hos de farsegels tradare som har Goren i sitt våld har hos sett en helt annan styrka. Handelsmännen och diplomaterna från Ammeni uppvisar en självklar grace och förakt mot de ynkliga gorenska motparterna. Nanoq gjorde ett val. Hon övergav sitt folk och valde att tjäna Ammeni, Huset Ambroise.

Pools:
Vigor 6
Instinct 6
Reason 2

Abilities:
Master: Bladework
Adept
: React
Competent: Ride, Endure, Sense Danger, Intimidate, Scrapping, Athletics
Unskilled: Resist

Secrets:
Secret of Flying Leap

Keys:
Key of Love (Cyril)
Key of the Vow (Ge inte efter för kärleken till Sinaaq)
Key of Individualism

Advances: 7
Experience points: 8

fredag 8 februari 2008

Goren - kultur och tradition

Måns frågade om namntradition och föreslog en pseudoitaliensk touch. Jag gillar det och tycker vi spikar det som den förhärskande stilen; arvet från Maldor som framförallt står att finnas hos adeln.

I andra delar av befolkningen kanske man kan snegla åt tibetanska namn eller varför inte inuitiska (kanske nåt för Måns krigarkvinnas nomadfolk).

Ta gärna den här tråden som en plats att brodera ut era idéer om Gorens (och dess omgivnings) kultur, namn, historia och traditioner.